Dit langzame ritme ontstond halverwege de 19e eeuw en is waarschijnlijk afgeleid van de Peruaanse triste, net als de yaraví. In zijn oorspronkelijke vorm bestaat de estilo uit twee gelijke strofen met daartussen een, meestal instrumentaal, intermezzo. De estilo litoreño (de estilo van het rivierengebied in het Noordoosten) wordt gespeeld met piano en harp, de estilo pampeano (van de Pampa) met gitaar.
Ariel Ramírez gebruikt de estilo pampeano in zijn beide missen voor het Agnus Dei (Cordero de Dios, Lam Gods). Het syncopische, wat langzame ritme drukt de eenzaamheid en afstand van de Pampa’s uit. De piano, die Ramírez (als pianist?) wel gebruikt in de estilo pampeano, hoort er eigenlijk niet in thuis.
Estilo pampeano door Abel Fleury (Argentijns gitaarvirtuoos 1903-1958)
Cordero de Dios uit Misa por la Paz y la Justicia van Ariel Ramírez, gezongen door Javier Rodríguez met de Cantoría de la Merced
Terug naar alle ritmes van de Pampa