El condor pasa van Daniel Alomía Robles door Los Incas: vanaf 40 seconden de yaraví, vanaf 2:47 de huayno.
De baguala is waarschijnlijk ontstaan vanuit de huayno, maar is geen dans. Het genre wordt overal in Noordwest Argentinië gezongen en is nauwelijks naar het oosten verspreid. De caja, een houten trom, vormt vaak de enige begeleiding. Er wordt vaak van register gewisseld, ook met gebruik van falsetstem, vaak half snik, half schreeuw. Lees meer …
Kyrie uit Misa por la Paz y la Justicia van Ramírez, baguala van solist Javier Rodríguez, verteller Peter Tuinman 1997
De vidala lijkt op de baguala, maar bezit een veel grotere muzikale en poetische rijkdom en is meer vermengd met Europese invloeden. De vidala is ontstaan in de provincies Catamarca en Tucumán en is verwant aan de yaraví. Het lied wordt meestal door meerdere zangers gezongen. Lees meer …
Kyrie uit Misa Criolla van Ramírez met vidala van Canticorum Iubilo en baguala van solist Javier Rodríguez.
Gloria uit Misa Criolla van Ramírez, carnavalito en (vanaf 1:35) yaraví door Huygens Vocaal Ensemble en Javier Rodríguez
De Bailecito norteño komt oorspronkelijk uit Bolivia en heeft een eigen vorm gekregen, vooral in de provincie Jujuy. Lees meer …
drie bailecitos gezongen door de fameuze charangospeler Jaime Torres