Gitaar
De gitaar is verreweg het populairste instrument in Zuid-Amerika en zeker ook in Argentinië. Hij wordt gebruikt in onnoemelijk veel formaten, met verschillende aantallen snaren, die op verschillende manieren geplaatst worden, bijvoorbeeld een bepaalde afwisseling van rechte en omwikkelde snaren, etc. Alle vormen hebben een eigen naam. Specifiek is vooral de manier waarop de gitaar gebruikt wordt: met heel verschillende snaaraanslagen en zelfs als percussie-instrument. Lees meer ...
Puente Pexoa van Tránsito Cocomarole door Los Trovadores del Norte met specifiek gitaargebruik in een rasquido doble.
En el límite van Oscar Puebla, cueca van de CD La Trama gitaar: Oscar Puebla.
Charango
Ook de charango is een gitaar, maar heel specifiek voor de creoolse volksmuziek. Geïnspireerd door de gitaar van de Spanjaarden maakten oorspronkelijke bewoners van de Andes een instrument van hout en het schild van een gordeldier. De charango heeft een specifiek geluid met veel gebruik van het arpeggio: het snel achter elkaar aanslaan van alle snaren. Ariel Ramírez gebruikt de charango veel in zijn koorwerken en heeft ook specifiek voor de charango gecomponeerd. Lees meer …
Nacimiento del charango (geboorte van de charango) van Ariel Ramírez door Ariel Ramírez (piano) en Jaime Torres (charango)
Credo uit Misa Criolla van Ariel Ramírez door Rolando Goldman, charango, van cd Misa Criolla/algo+ van Javier Rodríguez
Harp (Arpa)
De folkloreharp speelt een belangrijke rol in de muziek van het rivierengebied in noordoost Argentinië (vooral Misiones). De harp is gebaseerd op de 16e-eeuwse Europese diatonische harp en bereikte Argentinië vooral via Paraguay, waar het barokinstrument van de Jezuïeten, na vertrek van de missionarissen, naar eigen hand werd gezet. Ze folkloreharpen hebben meestal 32 snaren (5 octaven), maar er is een tendens het aantal snaren uit te breiden naar 36 of zelfs 40. De harp is meestal meestal gestemd in G groot. Op dit moment wordt de harp in Argentinië weinig meer gebruikt, wel in Paraguay.
Misionera galopa van Fernando Bustamante door Juan Pablo Rotela, arpa en Juan Arce en Juan Portillo, gitaar
Viool
De viool bereikte Zuid Amerika, net als de harp, door de barokmuziek van missionarissen en wordt, vaak in aangepaste vorm, gebruikt voor bijvoorbeeld de genres chacarera en chamamé. In de tango wordt de klassieke viool gebruikt. Het gebruik is wel anders: met opvallende percussie-elementen, zoals de chicharra (de krekel- of schuurpapiertechniek), die vooral in de hedendaagse tangomuziek worden gebruikt. Lees meer …
Nestor Gárnica speelt oa de chacarera Catamarca lindo pago tijdens het Folklore Festival van Cosquín 2016 met dansend publiek
Zum van Osvaldo Pugliese met percussie-elementen in de viool, door Tango Dorado, violen Alexandre Kanji en Derk Lottman