Viool in de folkloremuziek
De viool bereikte Zuid Amerika, net als de harp, door de barokmuziek van missionarissen in de 16e eeuw. Vooral in Bolivia wordt door de oorspronkelijke bewoners nog steeds barokmuziek gespeeld, maar de viool is vooral door oorspronkelijke én creoolse bevolking gebruikt om eigen muziek te ontwikkelen.
In de volksmuziek wordt de viool vooral gebruikt in de populaire genres chacarera en gato en, in mindere mate, voor de chamamé uit het rivierengebied. Daarvoor is de viool aangepast aan de regio: andere houtsoorten en technieken. De Tobastammen maken zelfs violen (nwikés) van een rechthoekig olieblik, waarop een stuk hout wordt bevestigd met één snaar van darmen of tegenwoordig van remkabels van fietsen. Meer in het westen ontstond de sacha violin (sacha is Quechua voor bijna of quasi ), een combinatie met een gitaar, waarbij de kleine strijkstok langs de snaar de opening in gaat. sacha violin in Santiago de Estero (demonstratie chacarera met dans na 3:40).
Ook elektrische violen worden gebruikt in de folkloremuziek.
Nestor Gárnica speelt oa de chacarera Catamarca lindo pago tijdens het Folklore Festival van Cosquín 2016 met dansend publiek
chacarera del paisano van en door Sexto Palavecino
La estrella azul, huayno van Peteco Carabajal van cd No dejes de cantar van Opus Cuatro, viool door Peteco Carabajal
chamamé met accordeon, gitaar en viool Julio Romero, Diego Leguizamon en Sebas Risso Patron
Un Himno Santiagueño León Gieco met de Sachaguitarristas atamishqueñas. Hier wordt de sacha-viool een sacha-gitaar genoemd.
Viool in de tango
In de tangokwartetten en -orquestas típicas werd de viool rechtstreeks uit Europa ingevoerd rond 1900. Daarvoor wordt dezelfde viool gebruikt als in de klassieke muziek. Het gebruik is wel anders: met opvallende percussie-elementen, van simpel slaan op de viool tot technieken als de chicharra, die vooral in de tango nuevo van de tweede helft van de 20e veel worden gebruikt.. De chicharra, de krekel- of schuurpapiertechniek (foto), wordt gemaakt met de strijkstok aan de verkeerde kant van de kam.
Reliquias porteñas van de fameuze violist en orkestleider Francisco Canaro
chicharra, percussie-effect in de tango uitgelegd door Jeremy Cohen. (Engels) Google voor demonstraties van andere technieken op Tango Techniques for Strings.