Ritmes uit Mendoza

Tonada
De tonada (letterlijk: deuntje) is een langzaam, complex en verfijnd ritme, dat in de regio Cuyo (vooral in Mendoza en San Juan) wordt gebruikt. De tonada wordt gewoonlijk gespeeld en gezongen door twee of meer gitaristen en wordt soms begeleid door percussie en een basgitaar. Het genre ontstond in de19e eeuw in Chili, waarschijnlijk uit de Peruaanse triste, en kwam in de tweede helft van die eeuw tot bloei.  De tonada wordt vaak aan een geliefd of belangrijk persoon opgedragen, die wordt geacht de zanger vervolgens een glas wijn aan te bieden. Het Festival Nacional de Tonada wordt jaarlijks begin februari gehouden, waarbij aan het eind van het festival de ‘Koningin van de Tonada’ gekozen wordt.

 Tonada de un viejo amor van Eduardo Falú door Eduardo Falú, Ariel Ramírez en Los Fronterizos
 Tonada del otoño van Damián Sánchez en Jorge Sosa door Mercedes Sosa en Pocho Sosa (geen familie), festival Cosquín 2006

Refalosa
De vrolijke refalosa, ook wel resbalosa, kwam rond 1835 van Peru naar Chili en snel daarna naar Cuyo. Refalosa betekent letterlijk ‘glad’. De dans, in een 6/8 maat, wordt dan ook gedanst met glijdende, slepende bewegingen. De refalosa verspreidde zich ook naar de centrale provincies Córdoba, Catamarca, Santiago del Estero en Tucumán en zelfs naar La Plata (de federale refalosa). In Cuyo bewegen de dansers altijd met zakdoekjes, zoals ook in Chili gebruikelijk is, elders worden ook wel castagnettes gebruikt.

 gedanste refalosa
 centrale gedanste refalosa
 En casa de Mariquita van Mujeres Argentinas van Ariel Ramírez, gezongen door Mercedes Sosa
 Coplas por la Refalosa van Jorge Marziali door Javier  Rodríguez, cd Misa Criolla/algo+

Javier Rodríguez

 

Terug naar alle ritmes van het Midden Westen