Koorleden bij Europese première Misa por la Paz
In 1997 deden Marjoke en Rig mee met een koorproject waarin de Misa por la Paz y la Justicia van Ariel Ramírez werd gezongen olv de Leidse dirigent Wim de Ru: een geweldige ervaring, vooral omdat de componist zelf met zijn tenor en musici naar Nederland kwam om het stuk samen met ons koor uit te voeren. Hij en zijn musici brachten ons bij hoe je die moeilijke ritmes moet zingen. Bij de eerste gezamenlijke repetitie leek er totaal nieuwe muziek te ontstaan. Natuurlijk, we kenden de Misa Criolla al eerder, en Rig was sinds Simon & Garfunkels ‘El condor pasa’ al geboeid door Andesinstrumenten, maar de ervaring de muziek van Ramírez te kunnen zingen, met deze topmusici en onder het toeziend oog van de componist zelf, wakkerde onze belangstelling voor Argentijnse volksmuziek enorm aan.
Eerste concertorganisatie
We hielden contact met leden van de groep van Ramírez en in 1999 zou de zanger van de groep, Javier Rodríguez, naar Europa komen als invaller voor de eerste tenor van het kwartet Opus Cuatro. Naar een concert gaan in Duitsland of België lukte niet door ons werk. Als grap ontstond een plan voor een concert in Nederland: ‘Komen jullie naar Nederland?’. ‘Nou, als je het organiseren kunt’. En dat bleken we te kunnen! Het was de bedoeling dat dat éénmalig was, maar in het enthousiaste publiek zat dirigent Wim de Ru, die direct afspraken begon te maken voor een concert met koor tijdens de Opus Cuatro tournee 2000. En wat zou het dan mooi zijn als we de Misa Criolla konden zingen met specialist Javier Rodríguez, die nu invaller was, er bij…. Maar dan zou hij meer concerten moeten hebben… Eens wat koren afbellen of daar belangstelling voor is … En zo begon de bemiddeling. Intussen werd Wilfried als Opus Cuatro-fan steeds actiever in de organisatie.
Uitbreiding en formalisering
Voor je het weet wordt belangstelling een hobby, een hobby een passie en een passie een stichting. De kennis verdiept zich, je wil er anderen van laten profiteren en je bouwt een website. Andere Argentijnse musici weten je te vinden en na verloop van tijd Nederlanders die iets met Argentijnse muziek willen ook.
Van het begin af aan hadden we door de contacten met Javier Rodríguez (vooral Argentijnse ritmes) en Opus Cuatro (ook tango’s en ander Zuid-Amerikaans repertoire) een breed scala aan Argentijnse muziek onder onze aandacht. Inmiddels is de bemiddeling niet meer het belangrijkste. Het past nu in de bredere doelstelling van de Stichting Argentijnse Muziek: informatie over en verspreiding van Argentijnse muziek in Nederland.
Terug naar Wie zijn wij