Gitaar in de volksmuziek
De gitaar is verreweg het populairste instrument in Zuid-Amerika en zeker ook in Argentinië. De creoolse gitaar onderscheidt zich van de gewone akoestische gitaar door snaren van nylon ipv metaal. Dit geeft een warmere, maar ook sterkere klank. De creoolse gitaar is gewoonlijk wat kleiner en lichter dan de gewone akoestische gitaar en de hals is smaller. Hij is bovendien een stuk goedkoper dan zijn Spaanse broertje. De gebruikte houtsoorten (meestal voor verschillende onderdelen verschillende houtsoorten) bepalen mede de klank. Kijk hoe een gitaar gemaakt wordt, in dit geval met hout van rode ceder en jacaranda en ebbehout.
Specifiek is vooral de manier waarop de gitaar gebruikt wordt: met heel verschillende snaaraanslagen, meestal met ritmische effecten.
De gitaar is meestal één van de begeleidende instrumenten, maar is voor de gaucho’s vaak het enige begeleidende instrument, zoals bij de milonga pampeana.
Osvaldo Murucuá over gebruik van de creoolse gitaar in diverse ritmes: zamba (bij 2 min), chacarera (4), tonada (6), milonga pampeana (8) en chamamé (9)
Los ejes de mi carreta, milonga pampeana van en door Atahualpa Yupanqui
Puente Pexoa Rasguido doble van T. Cocomarola/A. Nelli door Los Trovadores
Salmo 150 chacarera van cd Misa por la Paz y la Justicia, gitaar Sebastián Ramírez.
Zamba de la Candelaria van en door Eduardo Falú , zang en gitaar (Tokio 1993), gevolgd door de gato La Cuartelera, samen met Juan Falú.
Gitaartechnieken, een kleine selectie
techniek van de rasgueo door Miguel Gutiérrez
techniek van de chasguido (ritmisch dempen van de snaren) door Jesús Amaya (voorbeelden na 1 min)
uitleg gitaar in het ritme van de milonga sureña (pampeana) (vanaf ca 1 min) met bordoneos: een hees geluid van de lage snaren
bordoneos in het ritme van de chacarera